"Ecosistema d’Innovació per a les ciutats cuidadores"

Els PECT són projectes d’innovació i especialització intel·ligent territorial cofinançats pel Fons europeu de desenvolupament regional (FEDER), que responen a la voluntat d’organitzar i aglutinar els diferents elements determinants del desenvolupament econòmic d’un territori de forma alineada amb l’Estratègia europea de Recerca i Innovació per a l’Especialització Intel·ligent (RIS3) i la corresponent estratègia catalana RIS3CAT.

El PECT Mataró-Maresme “Ecosistema d’innovació per a les ciutats cuidadores”, té l’objectiu de desenvolupar i implementar en el territori nous models i solucions innovadores enfocades a l’acompanyament de l’envelliment actiu i a l’atenció de persones en situació de fragilitat o dependència. Per aconseguir-ho, realitza processos de recerca, desenvolupament tecnològic i generació i transferència de coneixement entre els agents implicats, com a base per la creació d’ocupació i activitat econòmica d’alt valor afegit.

El projecte està coordinat per l’Ajuntament de Mataró, participat activament per la Fundació TecnoCampus, la Fundació Hospital de Sant Jaume i Santa Magdalena i la Fundació El Maresme, i compta amb el suport del Consorci Sanitari del Maresme i de la Fundació TIC Salut Social.

Tòpic del mes: Inclusió laboral de persones amb discapacitat  |  Editorial: article del mes  |  TIC  |  Simulació entorns reals  |  Dietes i hàbits saludables  |  Sociosanitari

Novembre 2021

Tòpic del mes: Inclusió laboral de persones amb discapacitat

El tòpic que es tractarà en aquest butlletí serà el de la inclusió laboral de les persones amb discapacitats. Dintre de l’estudi també es tindran en compte les oportunitats laborals per a aquests col·lectius vulnerables.

Les persones que tenen una discapacitat ja sigui visible o no, troben més barreres a la hora de trobar treball. A l’any 2020, Idescat comptabilitzava més de 600.000 persones amb discapacitats reconegudes legalment a Catalunya. Aquest mateix any, l’INE recollia que un 23,9% d’aquest col·lectiu estava aturat, percentatge molt superior al percentatge d’atur del 14,2% del col·lectiu de persones sense discapacitats. Aquestes dades mostren clarament com tot i que la situació ha millorat els darrers anys degut en gran part a un marc legal més compromès amb la inclusió de sectors de la població més vulnerables a la exclusió laboral.

Aquest terme ha mantingut un número baix d’aparicions en articles tècnics i notícies en els darrers 10 anys, augmentant exponencialment al 2019 tal i com es mostra en el gràfic següent:

Figura 1. Tendència cerques inclusió laboral de les persones amb discapacitats (2010-2021). Font: Linknovate

Les publicacions giren entorn a bones pràctiques per afavorir la inclusió de les persones amb discapacitats dintre del món laboral, destacant els beneficis que aporta a una companyia disposar d’una plantilla de treballadors diversa. A nivell intern, la satisfacció dels treballadors augmenta quan l’empresa té un compromís social, fet que també afecta a la imatge corporativa de l’empresa de portes a fora, reforçant els seus resultats comercials degut a que el públic també valora aquest compromís social de les companyies. És important també tenir en compte que una companyia també ha d’adaptar-se a les necessitats d’aquest col·lectiu, ja sigui a través d’unes instal·lacions accessibles a persones amb mobilitat reduïda, la facilitació els canals de comunicació adequats per a que tothom pugui expressar el seu punt de vista i la seva opinió d’una manera fàcil i orgànica així com establir dinàmiques que afavoreixin la integració dels treballadors amb discapacitats dintre del seu lloc de treball.

Addicionalment s’ha fet una anàlisi de termes relacionats amb el present tòpic mitjançant una eina de monitorització de tendències. Es veu llavors que temes com els les solucions inclusives, l’economia pública o el baix rati tenen una forta relació amb la inclusió laboral de les persones amb discapacitats i estan veient un augment en les seves aparicions a publicacions arreu del món.

Figura 2. Termes relacionats amb la inclusió laboral de les persones amb discapacitats, tendència de 2010 a 2021. Font: Linknovate

Editorial: article del mes

Arte para la integración de las personas con discapacidad
El Comité de Entidades Representantes de Personas con Discapacidad en Aragón (CERMI Aragón), miembro de Somos Pacientes, ha abierto el plazo de recepción de candidaturas de la décima edición de su concurso ‘Trazos de Igualdad’, iniciativa dirigida a promover la integración de las personas con discapacidad en Europa a través de la expresión artística –pintura y escultura. Como explica el Comité, “el objetivo del certamen es facilitar la participación sociocultural de las personas con discapacidad a través del arte, además de sensibilizar a los ciudadanos sobre los aspectos positivos de estas personas”. El certamen, organizado en colaboración con el Gobierno de Aragón, el Grupo Popular del Parlamento Europeo y Fundación Ibercaja, está abierto a la participación de las personas con discapacidad del movimiento asociativo aragonés e incluye, en esta ya su décima edición, dos modalidades –pintura y escultura– y cinco categorías en función de la discapacidad de los participantes: física y orgánica, auditiva, visual, intelectual y mental.

TIC

Barcelona rediseña sus robots cuidadores para evitar el apego
El nuevo robot que acompaña en la soledad a los ancianos de Barcelona es más autónomo, permite hacer videollamadas, y no se asimila tanto a los humanos como ocurría con el primer prototipo que testaron 13 personas. "Yo creo que con el tiempo será como uno más de la familia", explica Álvaro Posada, uno de los 100 participantes del proyecto.

Ephion Health, la plataforma per desenvolupar i desplegar mesures clíniques per a la mobilitat del pacient
El centro tecnológico Eurecat, el Hospital Sant Joan de Déu y The Collider, el programa de innovación de Mobile World Capital Barcelona (MWCapital), han creado la compañía Ephion Health, que comercializará la primera plataforma digital que permite monitorizar, mediante inteligencia artificial, la evolución de pacientes con enfermedades y dolencias que afectan a la movilidad, que se calcula que suponen al menos un 25 por ciento de la población.

Simulació entorns reals

Las familias asumen el 87% de los costes asociados al alzhéimer
El 80% de los pacientes con alzhéimer son cuidados por sus familias, que asumen de media el 87% del coste total que conlleva la enfermedad y experimentan un notable deterioro de su salud y calidad de vida. Así lo han puesto de manifestó los expertos participantes en el IX Congreso Nacional de Alzhéimer, organizado por la Confederación Española de Asociaciones de Familiares de Personas con Alzhéimer y otras Demencias (CEAFA) en Vitoria con el lema ‘Cero omisiones.

COVID-19: The older you are, the more antibodies you have, study finds
A research team led by Joelle Pelletier and Jean-François Masson, both professors in Université de Montréal's Department of Chemistry, wanted to find out whether natural infection or vaccination led to more protective antibodies being generated. Those who received the Pfizer BioNTech or AstraZeneca vaccine had antibody levels that were significantly higher than infected individuals.

Dietes i hàbits saludables

Coffee and Tea Consumption Linked to Lower Stroke, Dementia Incidences
Alzheimer’s disease and vascular dementia (caused by reduced blood flow to regions of the brain) are the two main dementia subtypes, and strokes are estimated to cause ten percent of deaths globally. Two to three cups of coffee or three to five cups of tea were linked to reduced incidences of dementia, stroke, and post-stroke dementia, a new study on hundreds of thousands of UK Biobank participants concluded.

Bedtime linked with heart health
While numerous analyses have investigated the link between sleep duration and cardiovascular disease, the relationship between sleep timing and heart disease is underexplored. This study examined the association between objectively measured, rather than self-reported, sleep onset in a large sample of adults. Going to sleep between 10:00 and 11:00 pm is associated with a lower risk of developing heart disease compared to earlier or later bedtimes.

Sociosanitari

Proyecto para la autonomía y bienestar de los adultos con síndrome de Down
La Federación Española de Síndrome de Down (Down España), miembro de Somos Pacientes, se ha unido al proyecto AWARDS, iniciativa europea para mejorar las competencias de las familias y profesionales que ayudan a los adultos con síndrome de Down a adquirir sus habilidades de autonomía y a aumentar su calidad de vida a través de métodos de formación innovadores.

Salut despliega un plan para abordar los casos complejos de salud mental
El Departament de Salut refuerza el compromiso con la salud mental desplegando un nuevo plan para abordar los casos más complejos. El programa, que ha sido presentado este viernes y demuestra como de prioritaria es la mejora de la atención de la salud mental de la población, pretende mejorar la atención a las personas con trastornos mentales y adicciones de elevada complejidad que generan una gran carga personal, familiar, social y sanitaria.