"PECT BAGESS (Big data, Analytics, Gestió i Estratègia en Salut i Social)"

Els PECT són projectes d’especialització i competitivitat territorial cofinançats pel Fons europeu de desenvolupament regional (FEDER), que responen a la voluntat d’organitzar i aglutinar els diferents elements determinants del desenvolupament econòmic d’un territori de forma alineada amb l’Estratègia europea de Recerca i Innovació per a l’Especialització Intel·ligent (RIS3) i la corresponent estratègia catalana RIS3CAT.

El PECT BAGESS (Big data, Analytics, Gestió i Estratègia en Salut i Social) té per objectiu, d’una banda, millorar la qualitat de vida i afavorir la inclusió social del col·lectiu de persones amb dependència i malalties cròniques, fent-les agents actius de la seva pròpia salut i, d’altra banda, impulsar una transformació econòmica de la comarca centrada en la transició digital del sector salut i social tant públic com privat, que el faci més competitiu, sostenible, resilient i amb una ocupació de qualitat.

El projecte ha estat impulsat per un partenariat de set entitats sòcies, que rebran finançament per executar accions concretes, més quatre entitats col·laboradores que donen suport a la proposta. Les entitats sòcies són l’Ajuntament de Manresa, que lidera el projecte, Sant Andreu Salut, Althaia, el Centre Tecnològic Eurecat, l’Institut Universitari d’Investigació en Atenció Primària Jordi Gol, la Fundació Universitària del Bages i la Fundació AMPANS. Hi col·laboren el Consell Comarcal del Bages, la Unió Consorci Formació, l’Associació Catalana d'Entitats de Base Associativa i la Fundació TIC Salut Social.

SECCIÓ 1: Observatori Dependència i Cronicitat  |  SECCIO 2: Smart Care Community  |  SECCIO 3: Sociosanitari  |  SECCIO 4: Acceleració Empresarial   |  SECCIÓ 5: Marc legal   |  Story case salut mental

#2 - BUTLLETÍ MENSUAL - FEBRER 2021

El mes de Febrer arriba carregat de notícies i novetats, on totes aquestes es recullen i classifiquen en 5 seccions diferents:

Dins aquestes seccions destacar per exemple el concurs de l'organització "Plena Inclusión" per generar idees enfocades a la inclusió de persones amb discapacitat intel·lectual o de desenvolupament i de les seves famílies. Destacar també l'article d'opinió "Los cambios que trae la IA al sector sanitario" amb quatre aplicacions d'ús d'aquesta tecnologia dins el sector o per exemple també destacar les 10 mesures clau identificades per un grup d'experts per optimitzar la digitalització del sistema sanitari espanyol.

Addicionalment, a peu de butlletí, trobaran els interessants resultats publicats per el CIS d'un estudi sobre la salut mental de les persones durant la pandèmia, en aquest estudi s'inclou també un apartat específic de l'impacte de la salut mental a persones amb malalties cròniques.

SECCIÓ 1: Observatori Dependència i Cronicitat

¿Cómo transformarías tu barrio o pueblo para que sea más inclusivo?
Plena Inclusión, ha abierto el plazo de la segunda edición de su concurso de vídeos ‘Vivir CON’, certamen que, bajo la temática ‘¿Cómo transformarías tu barrio o tu pueblo?’, busca recopilar ideas para la creación de un mundo más acogedor e inclusivo para las personas con discapacidad intelectual o del desarrollo y sus familias

Tratar la sordera mejora el estado cognitivo y la calidad de vida de los mayores de 55 años
La Confederación Española de Familias de Personas Sordas (FIAPAS), ha concedido su Premio 2020 de Investigación en Deficiencias Auditivas al estudio ‘Implantes cocleares y función cognitiva en mayores de 55 años’, en el que se demuestra que el tratamiento de la sordera en esta población conlleva una mejoría de su estado cognitivo y de su calidad de vida.

Empoderar a las mujeres con trastorno mental en el medio rural
Una nueva edición de su ‘Proyecto JULIA: Redes que sanan en entornos rurales’, iniciativa para la creación de oportunidades para el desarrollo personal y social de las mujeres con problemas de salud mental en el medio rural, su capacitación para el análisis crítico de las desigualdades relacionadas con el género, y el fortalecimiento de los recursos de protección y prevención de la exclusión social y la violencia de género favoreciendo la creación de redes de apoyo.

SECCIO 2: Smart Care Community

Virtual Reality Cognitive Training Among Individuals With Alcohol Use Disorder Undergoing Residential Treatment: Pilot Randomized Controlled Trial
The aim of this study is to explore whether a cognitive training approach using VR exercises based on activities of daily living is feasible for improving the cognitive function of patients with Alcohol Use Disorder.

Los cambios que trae la IA al sector sanitario
La pandemia actual ha empujado al sector a aumentar las inversiones en IA para pruebas clínicas, investigación de nuevos medicamentos y atención remota de pacientes, así como para realizar diagnósticos y tratamientos más tempranos y eficientes. En este artículo vamos a ver cuatro ejemplos que ilustran cómo la inteligencia artificial está cambiando la dinámica sanitaria.

Machine Learning–Based Early Warning Systems for Clinical Deterioration: Systematic Scoping Review
This study aimed to identify, summarize, and evaluate the available research, current state of utility, and challenges with machine learning–based early warning systems using vital signs to predict the risk of physiological deterioration in acutely ill patients, across acute and ambulatory care settings.

New realm of personalized medicine with brain stimulation
Researchers have found a way to predict what effect electrical stimulation will have on an individual's brain activity across multiple brain regions. The work represents a major step forward in achieving new therapies for a whole host of neurological and mental disorders.

SECCIO 3: Sociosanitari

#CuidaTuSalud, nueva plataforma digital educativa que promueve el envejecimiento saludable
#CuidaTuSalud es una nueva herramienta con información sobre salud cardiovascular y ósea dirigida a los mayores de 65 años que se adapta a las nuevas necesidades de los pacientes, basadas en los hábitos de distanciamiento social instaurados durante la pandemia, y que apuesta por acercar los recursos digitales a este segmento de población.

A Mobile App to Support Clinical Diagnosis of Upper Respiratory Problems (eHealthResp): Co-Design Approach
The aim of this study was to design and prevalidate the interface of a mobile app to assist and provide clinical support in the diagnosis of upper respiratory problems. We aimed to assess the adequacy and usability of the interface of the tool in the belief that it could be beneficial to health care delivery in the clinical decision setting.

SECCIO 4: Acceleració Empresarial

HumanITCare, la startup de inteligencia artificial para gestionar en remoto a los pacientes que ha explotado durante la pandemia
La plataforma médica proporciona información precisa al médico sobre el estado del paciente de manera totalmente remota y mediante el uso de datos reales recopilados de los dispositivos de los pacientes y los sensores pasivos.

Nace eatica, un centro especializado exclusivamente en TCA en Barcelona
eātica ofrece tratamientos personalizados y continuados para superar, principalmente, la anorexia, la bulimia y el trastorno por atracón. Dispone de consulta externa, hospital de día y tratamiento residencial 24 horas, en función de las necesidades del paciente y su familia.

SECCIÓ 5: Marc legal

La POP transmite a la ministra, Carolina Darias, “la delicada situación de los pacientes crónicos” e insta a la reestructuración del SNS
La Plataforma de Organizaciones de Pacientes (POP) ha mantenido, un encuentro con la ministra de Sanidad, a fin de trasmitirle la situación de vulnerabilidad que, están sufriendo los pacientes crónicos e instar, por tanto, al Ministerio a llevar a cabo una reestructuración del SNS que priorice la cronicidad y cuente con las entidades de pacientes.

Un grupo multidisciplinar de expertos identifica y define 10 medidas clave para acelerar la óptima digitalización del sistema sanitario español con la visión de profesionales sanitarios y pacientes
La medición de resultados en salud, la implementación de una Historia de Salud Digital (HSD) única o la reingeniería de procesos para una transformación digital adecuada son algunos de los puntos clave del decálogo.

Story case salut mental

El CIS estudia la salud mental de los/as españoles/as durante la COVID-19

Un estudi realitzat pel Centre de Recerques Sociològiques del 19 al 25 de febrer de 2021 presenta una radiografia general sobre l'estat de la salut mental de les persones que viuen a Espanya durant la realitat viscuda per la pandèmia del COVID-19. Analitza dades sobre la por de morir o al contagi, les emocions de tristesa, problemes de somni, preocupació, canvis d'humor, en els hàbits de vida, etc. A més l'estudi detalla les dades per àmbit socioeconòmic i sociodemogràfic, enfocant les conseqüències per a la salut mental de les persones menors, per exemple.

Millora davant la gravetat, encara que alarma davant l'evolució de la situació. Podria ser el resum del que pensen els/as espanyols/as quan estem a punt de complir un any de pandèmia. El 23,4% reconeix que en aquest temps de crisi ha sentit “molt o bastant por” de morir per coronavirus, segons l'enquesta del CIS que, és el positiu, rebaixa a menys de la meitat el percentatge que al novembre sentia el mateix, i que llavors era del 58,4%.

L'enquesta sobre salut mental del Centre de Recerques Sociològiques (CIS) també revela que el 68,6% de les persones que viuen a Espanya va patir “molt o bastant por” davant la possibilitat de mort d'un familiar o ser estimat mentre que un 72,3% va sentir aquesta mateixa preocupació davant la por de contagiar al seu entorn més pròxim. En el mostreig es reflecteix també que un 35,1% ha plorat per la situació pandèmica i respecte a la por a la mort per COVID la franja d'edat que més s'identifica se situa entre els 55 i 64 anys, on es donen el 26,2% de les respostes.

Segons l'estudi sobre salut mental del CIS, el 79% de les persones enquestades reconeix sentir-se “bastant o molt preocupat/a” per la pandèmia i un 28,7% admet que “molts o bastants dies” s'ha trobat “malament per tenir poc interès o plaer a fer coses”. Un 21,5% considera que està “decaigut/a, deprimit/a o sense esperança”, un altre 21,8% es descriu com a “nerviós/a, ansiós/a o molt alterat”, en definitiva, “amb els nervis de punta” i un 14,2% assegura sentir-se “incapaç de parar o controlar les preocupacions”.

Però les conseqüències del COVID van més enllà i el 28% ha tingut “pensaments o records desagradables no desitjats sobre el coronavirus” que en el 36 per cent dels casos han alterat “moltes o bastantes vegades” la seva vida social o les relacions amb la família i les amistats. Davant la COVID, el 59% de les persones enquestades el preocupa que “la pandèmia es converteixi en part de la nostra vida”, un 53% sospita que la societat ja no tornarà a ser la mateixa i un 33% tem la possibilitat de quedar aïllat socialment.

La preocupació també s'estén al treball. Un 27% tem perdre la seva ocupació i a un 61% que això li ocorri a algun familiar.

A més, el sondeig del CIS revela que un 51,9% diu sentir-se “amb cansament o amb poques energies”, un 41,9% té problemes de somni, i un 38,7% assegura sofrir maldecaps, entre altres problemes com a taquicàrdia, marejos o desmais. Des que va començar la pandèmia, el 61,2% reconeix que el preocupa la salut molt més que abans i un 48,6% trasllada aquesta preocupació al temor a contreure una malaltia greu.