"PECT BAGESS (Big data, Analytics, Gestió i Estratègia en Salut i Social)"

Els PECT són projectes d’especialització i competitivitat territorial cofinançats pel Fons europeu de desenvolupament regional (FEDER), que responen a la voluntat d’organitzar i aglutinar els diferents elements determinants del desenvolupament econòmic d’un territori de forma alineada amb l’Estratègia europea de Recerca i Innovació per a l’Especialització Intel·ligent (RIS3) i la corresponent estratègia catalana RIS3CAT.

El PECT BAGESS (Big data, Analytics, Gestió i Estratègia en Salut i Social) té per objectiu, d’una banda, millorar la qualitat de vida i afavorir la inclusió social del col·lectiu de persones amb dependència i malalties cròniques, fent-les agents actius de la seva pròpia salut i, d’altra banda, impulsar una transformació econòmica de la comarca centrada en la transició digital del sector salut i social tant públic com privat, que el faci més competitiu, sostenible, resilient i amb una ocupació de qualitat.

El projecte ha estat impulsat per un partenariat de set entitats sòcies, que rebran finançament per executar accions concretes, més quatre entitats col·laboradores que donen suport a la proposta. Les entitats sòcies són l’Ajuntament de Manresa, que lidera el projecte, Sant Andreu Salut, Althaia, el Centre Tecnològic Eurecat, l’Institut Universitari d’Investigació en Atenció Primària Jordi Gol, la Fundació Universitària del Bages i la Fundació AMPANS. Hi col·laboren el Consell Comarcal del Bages, la Unió Consorci Formació, l’Associació Catalana d'Entitats de Base Associativa i la Fundació TIC Salut Social.

SECCIÓ 1: Observatori Dependència i Cronicitat  |  SECCIÓ 2: Smart Care Community  |  SECCIÓ 3: Sociosanitari  |  SECCIÓ 4: Acceleració Empresarial  |  SECCIÓ 5: Marc legal  |  Projecte Europeu destacat: ADLIFE Integrated personalized care for advanced chronic patients

#4 - BUTLLETÍ MENSUAL - ABRIL 2021

L'actual butlletí recull diferents notícies, articles i publicacions classificades en les cinc seccions descrites a continuació:

Duant el passat mes d'Abril destaquen forces notícies de caràcter tecnològic aplicat a malalties cròniques. Per exemple Cardea, el nou software desenvolupat pel MIT pretén portar el poder de la predicció als hospitals racionalitzant els complexos processos d'aprenentatge automàtic. D'altre banda, un grup d'inverstigadors de la Universitat de Washington està avançant en el camp de la telemedicina mitjançant un nou mètode que utilitza la càmera d'un dispositiu electrònic per prendre senyals de pols i respiració d'un vídeo en temps real de la cara d'un pacient. O un cas més proper, Legit Health, una startup del País Vasc, ha desenvolupat una eina diagnòstica a través d'imatges i IA.

Finalment, com a article destacat aquest mes, parlem del projecte europeu ADLIFE, un projecte europeu finançat per Horitzó 2020 que involucra a 11 socis de 7 països europeus, i col·laboren en la recerca per a millorar la salut i la qualitat de vida de la població anciana que pateix malalties cròniques avançades.

SECCIÓ 1: Observatori Dependència i Cronicitat

La Plataforma de Organizaciones de Pacientes presenta el informe Modelo de atención centrada en la persona con enfermedad y dolor crónicos
Este estudio cualitativo tiene como finalidad definir un modelo de planificación y atención centrada en la persona desde la perspectiva de los pacientes con enfermedad y dolor crónico para que pueda ser tenido en cuenta en la toma de decisiones de planificadores y gestores públicos.

Alcanzar un proyecto de vida independiente
La Asociación Española de Esclerosis Múltiple (AEDEM-COCEMFE), ha puesto en marcha una nueva edición de su ‘Programa de autonomía personal para personas con Esclerosis Múltiple’, a través del cual proporcionará atención domiciliaria a los pacientes, cubriendo sus necesidades físicas, psicológicas y de mejora del entorno social, y facilitándoles la autonomía personal para avanzar hacia un proyecto de vida independiente.

SECCIÓ 2: Smart Care Community

One-stop machine learning platform turns health care data into insights
Cardea, a software system built by researchers and software engineers at MIT's Data to AI Lab (DAI Lab), is built to help shepherding hospital's data through an ever-increasing set of machine learning models, the system could assist hospitals in planning for events as large as global pandemics and as small as no-show appointments.

Cameras and machine learning take pulse of remote patients
Telemedicine could be improved with a method that uses the camera on an electronic device to take pulse and respiration signals from a real-time video of a patient’s face. A University of Washington-led team is now proposing a better method to measure these physiological signals with a system less likely to be hindered by different cameras, lighting conditions or facial features.

SECCIÓ 3: Sociosanitari

La Plataforma de Organizaciones de Pacientes pone en marcha el Estudio sobre el impacto emocional de la Enfermedad crónica
A través de esta investigación, la Plataforma de Organizaciones de Pacientes profundiza en el impacto emocional que sufren las personas con enfermedades crónicas con el fin de poder identificar medidas que ayuden a abordar estas patologías desde una perspectiva biopsicosocial que considere la salud mental y emocional.

Enfermedades raras: acelerar el diagnóstico y tratamiento
La Fundación FEDER para la Investigación de las Enfermedades Raras, ha anunciado la continuidad de su Plan Piloto para la Mejora del Diagnóstico Genético en Enfermedades Raras, iniciativa que, puesta en marcha 2018, ha posibilitado hasta el pasado 2020 el diagnóstico de más de 30 familias y la identificación de dos nuevos genes, así como la verificación de la rentabilidad de las pruebas realizadas.

SECCIÓ 4: Acceleració Empresarial

Desarrollan una herramienta que diagnostica patologías a través de una imagen con inteligencia artificial
‘Legit Health’ es una herramienta que diagnostica más de 139 patologías con tan solo una imagen, mide la evolución de la enfermedad del paciente y tiene una precisión superior al 90%. Además, su detección es instantánea para identificar las lesiones cutáneas como la psoriasis, el acné o el cáncer de piel.

El auge de la salud digital impulsa la medicina regenerativa y la introducción de la robótica y la inteligencia artificial en los hospitales
Eurecat impulsa sengles consorcis europeus, EMAPS-Cardio i AICCELERATE, que estan enfocats, respectivament, a la creació de nous teixits cardíacs artificials per a una millor comprensió i tractament de les patologies cardíaques i a la configuració d’algunes de les tecnologies que definiran nous processos i serveis en els hospitals intel·ligents del futur, com la intel·ligència artificial i la robòtica.

SECCIÓ 5: Marc legal

El camino hacia una Unión Europea de la Salud
La Red de Ciudadanos Activos (ACN), destaca “para que estos derechos sean efectivos es preciso que todas aquellas personas y organizaciones que participan en la asistencia sanitaria de cada país se comprometan a cumplirlos”. Así, este Día Europeo se creó para ayudar en este objetivo: informar, debatir y adoptar compromisos para mejorar los derechos de los pacientes.

Impact of Big Data Analytics on People’s Health: Overview of Systematic Reviews and Recommendations for Future Studies
The aim of this study was to assess the impact of the use of big data analytics on people’s health based on the health indicators and core priorities in the World Health Organization (WHO) and the European Programme of Work (EPW). Furthermore, we sought to identify the most relevant challenges and opportunities of these tools with respect to people’s health.

ADLIFE Integrated personalized care for advanced chronic patients
ADLIFE és un projecte europeu finançat per Horitzó 2020 i involucra a 11 socis de 7 països europeus, que col·laboren en la recerca per a millorar la salut i la qualitat de vida de la població anciana que pateix malalties cròniques avançades. Les nostres àrees clau d'interès són la salut digital, la innovació i l'atenció integral. El projecte va començar al gener de 2020 i finalitzarà al juny de 2024.

A mesura que les persones viuen més temps amb afeccions cròniques, existeixen desafiaments per a brindar serveis d'atenció social i de salut sostenibles i de qualitat per a permetre que les persones visquin de manera independent en la llar i en la comunitat.
Ja sabem que la prestació de serveis de cures integrades s'ha identificat com una forma clau d'ajudar les persones amb malalties cròniques a rebre una atenció de qualitat. En ADLIFE, portarem el concepte d'atenció integrada més enllà en proporcionar una gamma de solucions digitals per a facilitar l'atenció a pacients i cuidadors i els seus canals de comunicació amb els seus professionals de la salut i l'atenció social. A això ho cridem The ADLIFE Toolkit i estarà disponible per a pacients amb insuficiència cardíaca crònica (ICC) i malaltia pulmonar obstructiva crònica (EPOC).

El kit d'eines ADLIFE proporcionarà solucions digitals com:

• Integrar teràpies i enfocaments dirigits a la detecció precoç i l'avaluació de la deterioració.
  • Facilitar la planificació de l'atenció avançada i ben coordinada i l'atenció de suport integrada per a millorar la qualitat de vida, reduir el sofriment i accelerar la recuperació dels pacients i les seves famílies.
  • Proporcionar una plataforma de gestió de plans d'atenció personalitzada
  • Brindar serveis de suport a la presa de decisions clíniques amb solucions interoperables
  • Creu una plataforma d'apoderament del pacient amb el motor d'execució d'intervencions adaptatives Just-In Time

Les innovacions tecnològiques de ADLIFE s'implementaran, utilitzaran i avaluaran en set contextos diferents de serveis de salut: Espanya, el Regne Unit, Suècia, Alemanya, Polònia, Dinamarca i Israel. El projecte involucrarà a 577 sanitaris professionals de 75 hospitals, clíniques i serveis d'atenció primària.