"PECT BAGESS (Big data, Analytics, Gestió i Estratègia en Salut i Social)"

Els PECT són projectes d’especialització i competitivitat territorial cofinançats pel Fons europeu de desenvolupament regional (FEDER), que responen a la voluntat d’organitzar i aglutinar els diferents elements determinants del desenvolupament econòmic d’un territori de forma alineada amb l’Estratègia europea de Recerca i Innovació per a l’Especialització Intel·ligent (RIS3) i la corresponent estratègia catalana RIS3CAT.

El PECT BAGESS (Big data, Analytics, Gestió i Estratègia en Salut i Social) té per objectiu, d’una banda, millorar la qualitat de vida i afavorir la inclusió social del col·lectiu de persones amb dependència i malalties cròniques, fent-les agents actius de la seva pròpia salut i, d’altra banda, impulsar una transformació econòmica de la comarca centrada en la transició digital del sector salut i social tant públic com privat, que el faci més competitiu, sostenible, resilient i amb una ocupació de qualitat.

El projecte ha estat impulsat per un partenariat de set entitats sòcies, que rebran finançament per executar accions concretes, més quatre entitats col·laboradores que donen suport a la proposta. Les entitats sòcies són l’Ajuntament de Manresa, que lidera el projecte, Sant Andreu Salut, Althaia, el Centre Tecnològic Eurecat, l’Institut Universitari d’Investigació en Atenció Primària Jordi Gol, la Fundació Universitària del Bages i la Fundació AMPANS. Hi col·laboren el Consell Comarcal del Bages, la Unió Consorci Formació, l’Associació Catalana d'Entitats de Base Associativa i la Fundació TIC Salut Social.

SECCIÓ 1: Observatori Dependència i Cronicitat  |  SECCIÓ 2: Smart Care Community  |  SECCIÓ 3: Sociosanitari  |  SECCIÓ 4: Acceleració Empresarial  |  SECCIÓ 5: Marc legal  |  Article del mes: Priscilla Pemu, A personal health coach for those living with chronic diseases

#8 - BUTLLETÍ MENSUAL - AGOST 2021

L'actual butlletí recull diferents notícies, articles i publicacions classificades en les cinc seccions descrites a continuació:

D'aquest últim mes d'Agost destacar l'article de The Conversation on s'examina com reduint el comportament sedentari i substituint-lo per breus brots d'activitat física amb intensitat lleugera pot millorar diversos aspectes de la salut. També destacar la crida de la Fundació IDIS on es demana més inversió, més digitalització, més innovació i més col·laboració públic-privada pel sistema sanitari espanyol si vol oferir als ciutadans una Sanitat equitativa, de qualitat i eficient.

Com a article del mes d'altre banda, destacar una TED Talk de Priscilla Pemu, qui ha desenvolupat un sistema i un mètode per a l'atenció de malalties cròniques que permet als pacients canviar els seus comportaments de salut mitjançant un millor coneixement, suport per a l'establiment d'objectius i responsabilitat per mantenir el canvi de comportament.

SECCIÓ 1: Observatori Dependència i Cronicitat

How communities can fight the stigma that isolates people with dementia
Research shows that experiencing stigma, defined as a mark of disgrace and humiliation, adds to feelings of social isolation, depression and abandonment among those with dementia. This stigma exists worldwide, and trying to educate people at remove from those with dementia has not proved effective at reducing it.

How to improve health and quality of life for long-term care residents: Sit less, move more
New research is indicating that reducing sitting time could preserve or even improve quality of life, physical functioning and cognition in these facilities. This study was completed prior to the crisis in long-term care during the COVID-19 pandemic. With attention now on ways to improve care and quality of life in care homes, one positive change would be to reduce sedentary behaviour.

SECCIÓ 2: Smart Care Community

Getting dressed with help from robots
Scientists from MIT’s Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL) have recently created a new algorithm to help a robot find efficient motion plans to ensure physical safety of its human counterpart.

Birmingham FES project to improve life for amputees
The researchers hope to meet currently unmet needs of amputees through their new assistive technology, with potential benefits to include improved function, pain management and mitigated risk of complications.

Inteligencia artificial para ver mutaciones causantes de distintos tipos de cáncer
Científicos del centro IRB Barcelona han desarrollado un método computacional que, mediante algoritmos de aprendizaje automático, identifica mutaciones que causan cáncer según la clase de tumor. La herramienta se llama BoostDM, y actualmente trabaja con perfiles mutacionales de 28.000 genomas de 66 cánceres diferentes.

SECCIÓ 3: Sociosanitari

The link between mental health problems and later physical health
Policymakers and healthcare professionals are faced with an urgent question: how can we reduce the burden of physical disease in older people? New research from a team of researchers based at Duke University and the University of Michigan suggests a possible answer: by treating mental-health problems in younger people.

Las proteínas, un elemento clave para mejorar la calidad de vida de las personas mayores
Según un reciente estudio publicado en The Journal of Nutrition, Health & Aging, las personas mayores no consumen suficientes proteínas. En la ingesta de proteínas, hay tres factores principales que deben tenerse en cuenta: la cantidad consumida, el tipo de proteína y la ingesta diaria total

SECCIÓ 4: Acceleració Empresarial

Smart ‘App’ enhances student’s reading comprehension and health related knowledge
The Heli-D ( (Health Literacy & Diversity) research project aims to promote health literacy in students while training meaningful reading and understanding using artificial intelligence (AI).

Más financiación, ciencia de datos y digitalización para un sistema sociosanitario equitativo
Más inversión. Más digitalización. Más innovación. Y más colaboración público-privada. Estas son las principales necesidades que afronta el sistema sanitario español si quiere ofrecer a los ciudadanos una Sanidad equitativa, de calidad y eficiente.

Málaga acogerá un centro pionero de Neurorehabilitación y Envejecimiento Activo
Con el objetivo de promover el envejecimiento activo y saludable de las personas mayores y atender de forma temprana la Neurorehabilitación de las lesiones cerebrales, la Fundación Juan Cruzado-Vértice Salud pondrá en marcha en Málaga un centro pionero dotado de las últimas tecnologías.

SECCIÓ 5: Marc legal

Here's how digital infrastructure can make cities more inclusive for elderly people
Smart cities should provide the digital infrastructure to encourage senior citizens to engage in physical activity, write two academics. Older people are often confined to retirement villages or nursing homes, rather than integrating into wider society. One way to resolve this is adapting digital devices such as smartwatches to highlight facilities within urban environments which can help older people.

Fundación ONCE, la OMT y UNE colaboran en una norma mundial sobre turismo accesible
La Organización Internacional de Normalización (ISO) ha publicado la primera norma internacional sobre turismo accesible, la ISO 21902 Turismo y servicios relacionados – Turismo accesible para todos – Requisitos y recomendaciones. La Organización Mundial del Turismo (OMT), Fundación ONCE y la Asociación Española de Normalización (UNE) han elaborado este estándar con las mejores prácticas para que todas las personas disfruten del turismo en igualdad de condiciones.

Priscilla Pemu és una metgessa especialitzada en l'atenció d'adults amb problemes mèdics complexos, centrant-se en el pacient hospitalitzat.
Priscilla Pemu forma estudiants de medicina i nous metges en l'especialitat de Medicina Interna. En la seva investigació, que es basa en les seves experiències diàries amb l'atenció al pacient, investiga les millors maneres de millorar la salut a llarg termini dels seus pacients que viuen amb malalties cròniques.

Com a part d'un equip de la Morehouse School of Medicine, va desenvolupar un sistema i un mètode per a l'atenció de malalties cròniques que permet als pacients canviar els seus comportaments de salut mitjançant un millor coneixement, suport per a l'establiment d'objectius i responsabilitat per mantenir el canvi de comportament. El seu treball crida l'atenció sobre l'impacte del comportament en la salut i el benestar de les persones que viuen amb malalties cròniques com la diabetis i els metges que les atenen. El seu treball també se centra en el coaching culturalment congruent: un enfocament d'alta tecnologia i alt tracte per donar suport al canvi de comportament que ha produït grans resultats entre diversos grups de pacients.

Priscilla Pemu: A personal health coach for those living with chronic diseases
Recomanem aquest mes dedicar no més de 10 minuts a escoltar l'inspirador missatge de la Dra. Priscilla Pemu que va realitzar en una xerrada de TED Talks farà uns mesos. Accedeix al video a través del següent enllaç.